Tiller fysioterapi og manuellterapi

joomla templates

Vond akilles

I følge gresk mytologi var hælen det eneste sårbare sted på krigerens Akilles. En pil i akillesenen ble hans bane. Så ille trenger det ikke gå med deg selv om du sliter med vond hælsene

Årsaken til smerter i akillessenen kan være for rask treningsprogresjon, langvarig belastning som jogging på hardt underlag, løping i kaldt klima, dårlig støtdemping i fottøyet og sko med for stive såler. Er du plattfot vil foten gå innover etter at du har satt hælen i bakken. Denne overpronasjonen som det heter, gjør at belastningen blir større, spesielt på innsiden av akillessenen.

Betennelse. Man har lenge trodd at smertene har skyldtes betennelse når man har langvarige plager i akillessenen og andre sener. Forskning tyder derimot på at det ikke er noen betennelsesreaksjon i vevet, men heller forandringer på grunn av blant annet manglende tilheling etter overbelastning, forandringer i bindevevsstrukturen og innvekst av blodkar. Disse forandringene kan være smertefremmende, de svekker styrken i senevevet og gjør det mer utsatt for ytterligere skade.

Smerten du opplever kan være plagsom. Man deler gjerne smerten inn i fire stadier. 1. Smerte etter aktivitet, forsvinner etter hvile. 2. Smerte under aktivitet, men du klarer greit å gjennomføre aktiviteten. 3. Smerte under aktivitet som hindrer normal utførelse. 4. Kroniske smerter som du også har i hvile. Stivhet og smerte om morgenen er et typisk tidlig tegn.

Tiltak. I tidlig fase vil avlastning og valg av treningsformer som ikke belaster senen så mye, så som sykling og svømming, være fornuftig. I tillegg bør du tøye leggmuskulaturen, både med strakt og bøyd kne. Når du begynner å løpe igjen kan du legge inn en støtabsorberende såle i hælen på joggeskoen. Det vil minske strekkbelastningen på senen. Kanskje trenger du også en tilpasset såle.

Det kan være fornuftig å oppsøke lege, manuellterapeut eller fysioterapeut med kompetanse på idrettskader som kan gi deg en presis diagnose, analyse av løpesettet ditt og ikke minst få hjelp til å legge opp en fornuftig treningsstrategi.

Eksentrisk trening. Ved langvarige akillesproblemer har såkalt eksentrisk trening vist seg å være den beste måten å håndtere problemet på. Du gjennomfører to ulike øvelser som gjøres 2-3 ganger pr. dag, 7 dager i uken i 12 uker. 1-2 ganger pr. uke etter avsluttet behandling.

Øvelse1. Stå med kun forfoten på et trappetrinn. Stå på ett bein, legg all tyngden på det vonde beinet og senk hælen rolig ned til hælen kommer nedenfor trappetrinnet, så langt som mulig. Strakt kne. Løft deg opp igjen med det gode beinet.

Øvelse 2. Utføres som over, men nå med bøyd kne. Begge øvelsene gjøres med 15 repetisjoner 2-3 ganger pr. dag. For bilder av øvelsene: se www.tillerfysioterapi.no.

Løping og annen aktivitet gjøres kun hvis det ikke gir smerter eller kun litt ubehag. Du må forvente økt sårhet i området de første to ukene, men fortsett treningen selv om det gir smerter. Blir det imidlertid sterke smerter slik at du ikke fungerer i daglige gjøremål, stopper du treningen. Øvelsene gjøres i rolig tempo. Benytt kun kroppstyngden som belastning i starten. Etter hvert kan du øke belastningen ved å legge på 10-kilos vekter i ryggsekk og øke med 10 kg i gangen.

Artikler

Prev Next Side: 

Vondt i baken

Vondt i baken                                            ... Les mer

Trening er ferskvare

Trening er ferskvare                                            ... Les mer

Styrke og utholdeneht

Styrke og utholdenhet – hver for seg eller samtidig?                                ... Les mer

Høy eller lav smerteterskel

Høy eller lav smerteterskel?                                          ... Les mer

2x7x52x10

2x7x52x10                                                ... Les mer

Vondt i ryggen

Vondt i ryggen                                            ... Les mer

Plager flest - koster mest

Plager flest - koster mest                                        ... Les mer

Lev nå

Lev nå!                                              ... Les mer

Kæm e du - kor ska du

Kæm e du - kor ska du?                                    ... Les mer

Lav hvilepuls

Lav hvilepuls                                              ... Les mer

Bry deg om flokken din!

Bry deg om flokken din!                                        ... Les mer

Barn og styrke

Kan barn trene styrke?                                          ... Les mer

albusmerter

AlbusmerterVåronna resulterte i albusmerter som ikke gir seg. Gjør man vondt verre ved å fortsette med hagearbeidet?                ... Les mer

Plager - en del av livet

Plager – en del av livet Har du av og til vondt i nakke og rygg og plages med hjertebank, søvnproblemer, tretthet, halsbrann og nedstemthet? I... Les mer

Fra barmark til snø

Fra barmark til snø Kommer ikke snøen snart, da? Mens vi venter på snøen kan det være lurt å planlegge overgangsperioden fra barmark til snø. Ivrig. En... Les mer

Livskvalitet for deg og meg

Livskvalitet for deg og meg Er god helse og livskvalitet det samme og hva påvirker livskvaliteten vår? Honnørord. Professor i allmennmedisin, Even Lærum skriver i sin bok... Les mer

Ut av komfortsonen

Ut av komfortsonen Livsstilsendring krever en god dose med disiplin. Da må du av og til finne deg i å gå ut av komfortsonen. “Nytt liv”. Du... Les mer

Hvorfor blir du skadet?

Hvorfor blir du skadet? Du er kommet godt i gang med treningen og formen er på vei oppover. Plutselig eller gradvis får du vondt i hofta,... Les mer

Fysisk aktivitet og smerte

Fysisk aktivitet og smerte Får du mindre smerte av å trene?Fysisk aktivitet og trening kan være en billig og god medisin for mange lidelser og plager,... Les mer

Gå deg i bedre form

Gå deg i bedre form Julens kakeoppskrifter i aviser, magasiner og på nett er byttet ut med mosjons- og treningsråd. Hva med å gå deg i... Les mer

Finn din motivasjon

Finn din motivasjon Glede over aktiviteten selv er en forutsetning for at fysisk aktivitet og trening skal bli en del av din hverdag og livsstil. Julaften. God... Les mer

Var unge mer aktive før?

Var barn mer fysisk aktive før? Da vi var unge var vi fysisk aktive, da. Nå sitter barn og unge bare foran pc`en eller ser på... Les mer

Helse for folk flest

Helse for folk flest Helse er både noe du har og har et forhold til. Hva betyr egentlig helse og hva legger “folk flest” i... Les mer

Øvelse gjør mester

Øvelse gjør mester! For å bli bedre til noe, må du øve. Enkelt og innlysende, men er det like enkelt i praksis?  Spesifisitet. For å kjempe om... Les mer

Ut av komfortsonen

Ut av komfortsonen Livsstilsendring krever en god dose med disiplin. Da må du av og til finne deg i å gå ut av komfortsonen. “Nytt liv”.... Les mer

Utholdenhet og kondisjon

Utholdenhet og kondisjon – samme sak? Har du god kondisjon hvis du klarer å gå langt, sykle langt eller spille golf i flere timer? Kanskje,... Les mer

Løperkne

Løperkne Du er kommet godt i gang med løpingen, men på de siste turene har du kjent smerter i kneet etter å ha løpt en... Les mer

Svie mellom skulderbladene

  Svie mellom skulderbladene Det gjør vondt i nakken og det svir mellom skulderbladene. Du prøver å la være å tenke på det, men plagene gir... Les mer

Høsttrening

God og effektiv høsttreningFerien er over og fridager er erstattet av travle dager med jobb, henting og bringing for de voksne og skole og lekser... Les mer

En god latter

Humor og helseHele kunsten å lære seg å leve betyr å holde fast på latteren, sa forfatteren Jens Bjørneboe. Har virkelig evnen til humor noen... Les mer

Vondt i hælen

Vondt i hælen – voksesmerter?Den unge jenta eller gutten din klager over smerter i en eller begge hælene under og etter aktivitet. Er det bare... Les mer

Hamstringsstrekk

LårstrekkStrekk på baksiden av låret er en vanlig skade hos fotballspillere og sprintere, men kan også forekomme hos mosjonister som spurter av gårde.Du har sikkert... Les mer

Trening ved hjerte-kar sykdom

Trening ved hjerte- karsykdomPå 1900-tallet var hvile regnet som god behandling ved hjertesykdom. Seks ukers strengt sengeleie var ikke uvanlig etter et hjerteinfarkt.Hvile. Medisinen på... Les mer

Løping

Å løpe – egotripp eller god mosjon?Å sette den ene foten foran den andre, og løpe, er naturlig for oss mennesker. En enkel og effektiv... Les mer

Fast håndtrykk , rask gange

Fast håndtrykk, rask gange – lev lenge!Er du godt voksen men fremdeles går raskt, har et fast håndtrykk, reiser deg greit opp fra stolen og... Les mer

Danse mot vår

Danse mot vårVåren er her med lyse, lange dager og gode muligheter for fysisk utfoldelse for liten og stor. Slipp kroppen fri, det er vår!Påskefri.... Les mer

Ut i naturen

Ut i naturen Vårt klima gjør at vi oppholder oss mye innendørs store deler av året. I sommerhalvåret er mulighetene større for å bruke naturen til... Les mer

Utmattelse – hjelper fysisk trening?

Utmattelse – hjelper fysisk trening?Du har lite energi, føler deg sliten, trøtt og utmattet . Skal du drive med fysisk aktivitet eller bare hvile?Normalt og... Les mer

Ski, O2 og Oddvar Brå

Ski, O2 og Oddvar BråDen svenske professoren Sverker Sörlin har skrevet bok hvor han drømmer om Marit Bjørgen. Jeg drømmer fortsatt om Oddvar Brå.Disket. Som... Les mer

Slitin i knea

Slitin i kneaEr du en av dem som er “Slitin i knea” slik Vazelina Bilopphøggers synger om? Her får du noen øvelser for god knestyrke... Les mer

Artrose og fysisk aktivitet

Artrose og fysisk aktivitetSlitasje i ledd, artrose, rammer mange av oss. Hva skyldes det og hva er fornuftig å gjøre når du har denne diagnosen?“Gikt”.... Les mer

Påskefri

PåskefriPåskeferie gir mulighet for avkopling og fysisk aktivitet enten du er i fjellet, ved sjøen eller i byen.For meg er påskeferien et av årets store... Les mer

Ronald tenker SMART

Ronald tenker SMARTDu husker Ronald som sto frem i Uke-Adressa i begynnelsen av Januar med ønske om vektreduksjon og livsstilsendring?. Nå jobber han SMART for... Les mer

Smerte - Hva er det?

Smerte - Hva er det?Idrettsutøvere må tåle store doser av det for å gå til topps, vi kan ikke fungere normalt uten og hele 1,4... Les mer

Skuldersmerter

SkuldersmerterHuset ble sannelig nymalt og fint i sommer! Medaljens bakside er en vond skulder. Hva gjør du?Om husmalinga har gitt deg en vond skulder, så... Les mer

Trening vs. fysisk aktivitet

Trening vs. fysisk aktivitetEr formen din dårlig, og synes du tv-en med en fotballkamp og en episode med ”Frustrerte Fruer”, frister mer enn en spasertur... Les mer

Ut på isen

Ut på isenFørjulsvinter med glatte veier, barfrost og lite snø i marka. Hva med en tur på isen?Skøytesporten har hatt en sentral plass i norsk... Les mer

Vil du øke forbrenningen?

Vil du øke forbrenningen?Mange skylder på lav forbrenning ved vektøkning. Hvor sannsynlig er det, og hva gjør du for å øke forbrenningen din?Energiforbruk. Hvis du... Les mer

Vond akilles

Vond akillesI følge gresk mytologi var hælen det eneste sårbare sted på krigerens Akilles. En pil i akillesenen ble hans bane. Så ille trenger det... Les mer

Trener mye, men like tung?

Trener mye, men like tung?Er du en av de som synes du trener mye, men allikevel ikke går ned i vekt. Hva kan grunnen være... Les mer

Sykkel

SykkelDu ser dem der de ruller iveg langs sykkelstier, veier, fortau og i terrenget. De fleste ikledd lysegrønn overtrekksjakke. Sykling er in!Sykling er en fascinerende... Les mer

Sommertrening

SommertreningFerietid og lange, lyse dager. Tiden er kanskje inne for å komme i gang med den styrketreninga som du lenge har hatt planer om å... Les mer

Snømåking

SnømåkingVinteren er sesong for ryggplager. Snømåking må nok ta sin del av skylden for det. Her får du noen råd for å unngå vondt i... Les mer

Skitt jakt

Skitt jaktDet er høst, det er jakttid. Er du en av de 150 000 nordmenn som søker høsteventyret i skog og på vidde?Tidlig opp. ”Klokka... Les mer

RBK – godt for trønderhelsa

RBK – godt for trønderhelsaI morgen mottar Rosenborg gull for sitt 22. seriemesterskap. Et eventyr i svart og hvitt!Kultur og helse. God helse får vi... Les mer

Overtrening

OvertreningMange av oss trener for lite. For noen idrettsutøvere og mosjonister kan det imidlertid bli for mye. De blir overtrente. Men hva er egentlig overtrening?... Les mer

Osteoporose

OsteoporoseKan du gjennom fysisk aktivitet forebygge osteoporose og unngå brudd?Brudd. Osteoporose, eller beinskjørhet, er en beinsykdom hvor styrken i beinvevet og beintettheten er så lav... Les mer

Nettmøte

Nettmøte1. Kosthold og livsstil. Håkon Hattrem.Treningsnivået ditt avhenger av hva du ønsker å oppå, hvilket mål du har med treningen din. Vil du bli veldig... Les mer

Livsstilsendring – ikke enkelt

Livsstilsendring – ikke enkeltÅ endre adferd er ikke enkelt. Hvorfor er det slik og hva kan bidra til en ønsket livsstilsendring?Effekten av ulike treningstiltak forsvinner... Les mer

Hvor hardt skal du trene?

Hvor hardt skal du trene?Langkjøring, terskeltrening, anaerob trening og maks hjertefrekvens. Joda, det er lett å bli forvirret for en stakkars mosjonist som har funnet... Les mer

Når skal du ikke trene?

Når skal du ikke trene?At trening og fysisk aktivitet er helsefremmende og kan forebygge sykdom er godt dokumentert. Det finnes allikevel situasjoner hvor det er... Les mer

Fallforebygging

FallforebyggingFall er den hyppigste hjemmeulykken hos eldre og innebærer ofte innleggelse på sykehus. Om lag en tredjedel av alle over 65år faller minst en gang... Les mer

Det beste eller ingenting?

Det beste eller ingenting?Das beste oder nichts? – det beste eller ingenting, skryter Mercedes Benz i sin reklame. Gjelder det for trening og fysisk aktivitet... Les mer

Må du trene for å ha god helse?

Må du trene for å ha god helse?Budskapet møter deg over alt: i tv, i aviser, blader og på nett: For å få god helse,... Les mer

Slapp av

Slapp avJa, var det ikke det trøndergruppa Gluntan sang da? Her får du noen avspenningstips slik at du kan følge Gluntans klare oppfordring om å... Les mer

Leddgikt – hjelper det å trene?

Leddgikt – hjelper det å trene?Hvile var anbefalingen for folk med revmatiske sykdommer for om lag femti år siden. Fysisk aktivitet kunne forverre betennelsen og... Les mer

Klar, ferdig - OL

Klar, ferdig - OL14 dager med sendinger fra Vancouver i ”alle kanalar” . Toppidrett på godt og vondt. Og: det er lov å røre seg,... Les mer

Avspenning – pust

Avspenning – pustEndelig – ferietid! Hva med å bruke litt tid i ferien på å trene på å slappe av, puste ut og bygge opp... Les mer

Bilkjøring

BilkjøringFerietid betyr mye bilkjøring for mange av oss. Noen legger ut på langtur til sør-Europa mens andre velger svingete veier til feriemålet på Vestlandet. Det... Les mer

Depresjon - hjelper det å trene?

Depresjon - hjelper det å trene?Om lag hver femte nordmann vil måtte regne med å få en depresjon i løpet av livet. Kan fysisk aktivitet... Les mer

Det enkle er ofte det beste

Det enkle er ofte det besteFysisk aktivitet gir god helsegevinst, men trenger du personlig trener eller ”kildevann fra Peru” for å ta del i den... Les mer

Fysisk aktivitet og eldre

Fysisk aktivitet og eldreÅ bli gammel er ingen sykdom. Mange eldre opplever allikevel at formen og den fysiske kapasiteten reduseres. Er det noe å gjøre... Les mer

Fysisk trening og stress

Fysisk trening og stressDet er vår, det er eksamenstid og siste innspurt før ferien for mange i arbeidslivet. Stressbelastningen øker. Er stress farlig og hvordan... Les mer

God kondis

God kondis”De gytta har for dårlig kåndisjån”, sa tidligere landslagstrener Willy Kment om de norske fotballspillerne på 70-tallet. Men hva betyr det egentlig å ha... Les mer

Hoftesmerter

HoftesmerterPlages du med at du har smerter i lysken og nedover mot kneet og at hofta kjennes stiv når du skal begynne å gå etter... Les mer

Inaktivitet og helse

Inaktivitet og helseFysisk aktivitet er allment akseptert for forebygging og behandling av mange sykdommer. Men hva skjer egentlig med kroppen når vi er inaktive? Hvilke... Les mer

Kan kultur gi helseeffekt?

Kan kultur gi helseeffekt?Førjulstiden preges av kulturelle innslag med sang, dans og musikk. Kan dette påvirke helsa di?Når Cantus eller Nidarosdomens jentekor fyller kirkerommet med... Les mer

Nakke/skulderøvelser

Nakke/skulderøvelserMye ensidig og statisk arbeid, for eksempel foran pc’n, kan gi deg stivhet og smerter i nakke/skulderområdet. Her får du noen øvelser som kan gjøre... Les mer

Oppvarming

OppvarmingOppvarming før ei treningsøkt kan for mange virke både kjedelig og uinteressant. Det tar tid og ”ka e egentli vitsen”?De fleste har sikkert kjent lukten... Les mer

Styrketrening

StyrketreningMange idrettsutøvere og mosjonister trener styrke. Fysioterapeuter og manuell terapeuter benytter styrketrening i helsefremming, forebygging og rehabilitering for sine pasienter. Hvorfor er dette nyttig og... Les mer

Treningsprinsipper

TreningsprinsipperEtter mange år med lite aktivitet er det ikke så lurt å starte med å kopiere Petter Northugs treningsopplegg eller følge Hallgeir Martin Lundemos fotspor... Les mer

Akutt vondt i ryggen!

Akutt vondt i ryggen!Du skal plukke opp noe fra gulvet og så hogger det plutselig til i ryggen. Hva har skjedd og hva gjør du?Vanlig.... Les mer